Ebba_Matz_Regn_Rain_foto_U._Jren.jpg

Ebba Matz

Om natten
7 maj-27 september 2015

Det är med stor glädje Carl Eldhs Ateljémuseum visar Ebba Matz utställning Om natten sommaren 2015. Att stiga in i Carl Eldhs ljusfyllda ateljé med hundra­tals vita skulpturer som samsas om utrymmet med skulptörverktyg, möbler och udda föremål, ger en overklig, nästan magisk känsla. Det är som att kliva in i en dröm där tiden har stannat. Matz spinner vidare på den känslan och har frågat sig vad som händer i museet om natten när skulpturerna är själva. Hon undrar särskilt vad de många anonyma, lite drömska kvinnorna i varierande kompositioner gör när ingen ser. Genom Matz subtila tillägg sysselsätts Eldhs modeller; ett stilla regn faller framför Sittande flicka, luftanden Ariel försöker fånga några natt­fjärilar, Eva tittar på en glittrande sten och Innocence betraktar en rad blåskimrande bläckflaskor.

Ebba_Matz_Spegelbild_Reflection_U._Joren.jpgSpeglingar, förskjutningar och upprepningar är betydelsefulla i Ebba Matz verk. I Spegelbild ger prismat i skulpturens händer ett oväntat perspektiv liksom spåkulan i Dagdröm. Även elementen spelar stor roll. Till museets ”Eldh” infogar Matz vatten, luft och jord. Med små, exakta förskjutningar gör konstnären dessa handfasta referenser undanglidande och svårgripbara. Hennes verk påmin­ner om förnimmelser av en dröm eller minnesbilder från det omedvetna. De blixtrar till i en total tydlighet för att lämna gåtfulla spår efter sig.  En del av gåtfullheten ligger i det vardagliga. Precis som när skulpturer på stan ibland kläs på gör Matz tillägg att det händer något med kvinnorna i Eldhs ateljé, de får liv och börjar röra på sig. Det är både poetiskt och lite komiskt; livligheten gör kvinnornas nakenhet lika oklädsam som lustfylld.

Fenomen av olika slag är också återkommande i Ebba Matz konstnärskap. I installationen Phosphène möts vi av tindrande stjärnor i regnbågens alla färger. Verket är inspirerat av det optiska fenomen där ögat ser stjärnliknande ljuspunkter utan att träffas av visuellt ljus. Fosfener framkallas enklast genom att handflatorna Ebba_Matz_Phosphene_U._Joren.jpgpressas mot slutna ögon. Redan i Mellan skymning och gryning, ett offentligt verk av Matz för Henry Dunkers plats i Helsingborg (1999), finner vi stjärnor. På torget har konstnären vänt på förutsättningarna och plockat ner stjärnhimmeln på marken. I Eldhs ateljé får besökaren en känsla av att sväva bland stjärnor, som i en dröm, med midnattsblå himmel under fötterna.

Ebba Matz(född 1963 i Leksand) är utbildad vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Sedan debuten 1992 har hon ställt ut över hela landet, från Umeå till Ystad, och i stora delar av Europa samt i Tunisien, USA och Kanada. Bland hennes många separatutställningar märks Duchamp, Babitz & Matz, Cecilia Hillström Gallery, Stockholm (2014), On moons, maps and butterflies, med Katrin von Maltzahn, Konstverein Tiergarten, Galerie Nord, Berlin, Tyskland (2012) och Förseglad, Galerie Aronowitsch, Stockholm (2010). Matz har även medverkat i åtskilliga samlingsutställningar såsom urSinnen, Färgfabriken, Stockholm (2014), PARK 12, Museiparken, Karlstad (2012), À travers un cercle de regards, Cité Internationale des Arts, Paris, Frankrike (2010) och Man Machine II, Tekniska museet, Stockholm (2007).

Här på Wavrinskys plats i Göteborg (2006) är ett av Ebba Matz mest kända offentliga verk (replik i Kumla, 2008). Hon är också konstnären bakom Déjà vu på Dragarbrunnstorget i Uppsala (2010), Danspaviljong, Växthus och Trappa i Kristinebergs slottspark i Stockholm (2013) samt Gnista och Törne på S:t Johannesplan i Malmö (2014). För närvarande arbetar Ebba_Matz_U._Joren.jpgMatz med en konstnärlig gestaltning för nya Kungl. Musikhögskolan i Stockholm.

Ebba Matz är bl.a. representerad på Moderna Museet i Stockholm, Göteborgs konstmuseum och Malmö Konstmuseum. Hon har erhållit ett flertal stipendier och utmärkelser såsom Konstakademiens ateljéstipendium till Paris, Sveriges bildkonstnärsfonds tioåriga arbetsstipendium och Moderna Museets Vänners skulpturpris. 2007 blev Matz ledamot av Konstakademien.

För mer information om konstnären besök hennes hemsida och Cecilia Hillström Gallery.

I samband med utställningen publicerades en katalog med en essä av Milou Allerholm, konstkritiker och lektor i konsthistoria vid Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Ett konstnärssamtal mellan Ebba Matz och Milou Allerholm ägde rum i museet den 3 juni 2015.

Se Aktuellt för utställningsrecensioner i Dagens Nyheter (150611) och Svenska Dagbladet (150723).

Utställningen producerades med stöd av Pontus Bonnier, Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Kungl. Patriotiska Sällskapet.

 

 

 

 


Choose language
segb

Aktuellt

Skulptur på stan. Fyra allmänna skulpturvandringar i Stockholm…»

Se och så. Trädgårdsprogram för barn i museet nu på lördag…»

Viva Scultura Viva!. Maria Miesenberger är också aktuell i en…»

Öppettider
Tors-sön kl. 12-16, med insläpp för visning varje heltimme (sv) och kl. 13.30 (eng).
Övrig tid beställda gruppvisningar och evenemang, se kalendariet.

 

Besöksadress
Lögebodavägen 10
Bellevueparken,
Stockholm

Postadress
Carl Eldhs Ateljémuseum
Lögebodavägen 10
SE-113 47 STOCKHOLM

Telefon
+46-(0)8-612 65 60

Hemsida och e-post 
www.eldhsatelje.se
info@eldhsatelje.se