Carl_Eldh_Sngen_Stockholm_1929.jpg

Allmänt om museet

Carl Eldhs Ateljémuseum rymmer en stor del av den svenske skulptören Carl Eldhs (1873-1954) samlade verk. Eldh var en av sin tids mest anlitade skulptörer och museets är inrymt i konstnärens ateljé från 1919, som ritades av arkitekten Ragnar Östberg. Ateljén är idylliskt belägen i Bellevueparken vid Roslagstull i Stockholm och bibehållen så som den såg ut under Eldhs levnad. Ytterst få liknande skulptörateljéer finns bevarade.

I museet visas mer än 500 verk, huvudsakligen i gips. Här syns Carl Eldhs stora tekniska skicklighet och hans mångsidighet som konstnär. Eldhs produktion omfattar allt ifrån porträtt till monument och aktstudier till fasadutsmyckningar. Skulpturer av hans hand finns idag på en mängd orter över hela landet och i flera museer samt privata samlingar i Sverige och utomlands.

Till Carl Eldhs mest kända verk hör skulpturgruppen Ungdom, hans inträngande tolkningar av August Strindberg, inte minst Titanen i Tegnérlunden i Stockholm, och Löparna vid Stockholms stadion.

Museet öppnades 1963 av konstnärens dotter Brita Eldh och dess huvudman är den privata Stiftelsen Carl och Elise Eldhs Ateljé. Verksamheten finansieras i huvudsak av ett kulturstöd från Stockholms stad, ett verksamhetsbidrag från Kulturrådet, intäkter från entrébiljetter, program och butik liksom försäljning av nygjutningar och genom sökta medel från olika stiftelser och fonder samt sponsormedel.

Pressmeddelanden och bilder

Har Du nåra frågor angående pressmeddelanden och bilder, kontakta museet intendent Elle-Kari Gustafsson på 08-612 65 60, ellekari.g@eldhsatelje.se eller info@eldhsatelje.se.

Museet

Aktuell utställning

Rahel Belatchew, 16.5-29.5 2019

Carin Ellberg, 17.5-30.9 2018

Maria Miesenberger, 4.5-1.10 2017

Bianca Maria Barmen, 12.5-2.10 2016

Ebba Matz, 7.5-27.9 2015

Katrine Helmersson, 1.5-28.9 2014

Charlotte Gyllenhammar, 25.5-27.10 2013
Pressmeddelande (pdf)

Spara

Choose language
segb

Julöppet. På lördag den 30 november har museet öppet kl.…»

Ljusfesten. På söndag den 3 november har museet öppet kl.…»

Höstlovsdag. På lördag den 26 oktober är museets…»

Öppettider
Under vinterhalvåret öppet för beställda gruppvisningar och evenemang, se kalendariet.

facebook_30x30.png Följ oss på Facebook

instagram_30x30.png Följ oss på Instagram